NS voert eerste proef uit met OV-ebikes

maandag 3 oktober 2022

Op het station Driebergen-Zeist is een proef gestart met elektrische OV-fietsen. Een jaar lang kunnen reizigers daar gebruik maken van 30 fietsen. NS wil met de proef onderzoeken of de elektrische OV-fiets aan de wensen van hun reizigers voldoet en een waardevolle aanvulling is op de huidige OV-fiets.  

Met de OV-ebike kun je maximaal 110 kilometer fietsen met gebruik van de eco-ondersteuning. In de normale stand fiets je 70 kilometer en gebruik je de maximale ondersteuning dan kun je 50 kilometer afleggen. De OV-ebike biedt ondersteuning met een maximum snelheid van 25 kilometer per uur. Bij een hogere snelheid stopt de ondersteuning automatisch. Reizigers krijgen de fiets met een volle accu mee, opgeladen door 100% groene stroom. Qua looks zijn ze vergelijkbaar met de welbekende variant, namelijk het herkenbare blauw en geel. 

Deze elektrische fietsen zijn hetzelfde in gebruik als de bestaande OV-fiets, namelijk met je OV-kaart. Met een NS Flex abonnement kun je meteen zo'n elektrische fiets huren. Heb je een persoonlijke OV-kaart, dan sluit je eenmalig een gratis fietsabonnement af en kun je daarna op de fiets stappen. De kosten voor het huren van de elektrische fiets bedragen 10 euro per keer, per 24 uur. 

De proef wordt gehouden op het station van Driebergen-Zeist omdat het een omgeving is waarbij de (elektrische) fiets van hoge waarde is. “In het weekend is de Utrechtse Heuvelrug een populaire bestemming voor reizigers die met de trein naar station Driebergen-Zeist komen. Door de proef met de OV-ebikes kunnen reizigers - naast de bus, lopend of met de normale OV-fiets - ook lekker met de elektrische fiets het natuurgebied verkennen”, vertelt Marise Bezema, verantwoordelijk voor OV-ebike en OV-fiets.

Aan de hand van deze proef wil de NS erachter komen hoeveel vraag er is naar elektrische OV-fietsen en voor welke afstanden zo'n OV-ebike interessant is. Op het station worden gebruikers van de OV-ebike naar hun ervaringen gevraagd.  Daarnaast zijn de OV-ebikes uitgerust met een GPS-tracker om onderzoeksgegevens te verzamelen. Om de privacy van de consumenten te bewaken, worden de persoonsgegevens en locatiegegevens apart van elkaar opgeslagen. Daardoor weet de leverancier van de fietsen waar de OV-ebike in kwestie is, maar niet wie op de fiets zit. NS weet wie op de OV-ebike zit, maar niet waar deze zich bevindt. Later worden er aan de proef nog drie andere stations toegevoegd. Welke stations dat precies worden, is nog niet bekend. 

 

Foto: NS