Parkeergarage Centre Court naar hoger niveau getild

woensdag 1 september 2021

Martijn Icke van Heembouw vertelt over de renovatie van de parkeergarage onder Centre Court in Den Haag. “Vanaf de realisatie van het pand zo’n 20 jaar geleden is een groot gedeelte verhuurd geweest aan SDU. Sindsdien waren er geen renovaties meer geweest en het pand was daardoor van binnen vrij gedateerd, met heel veel kastenwanden en lange gangen. Met het volledige team hebben we het hele gebouw (circa 8.000m²) gemoderniseerd en verhuurklaar gemaakt. Tijdens dit proces is ook de parkeerkelder naar een hoger niveau getild.”

Het Beatrixkwartier in Den Haag is een wijk in opkomst en een aantrekkelijke omgeving voor huurders. Huurders zijn bereid meer te betalen voor duurzaamheid en een hogere kwaliteit. “Dat maakt ook meer mogelijk”, aldus Icke. “Zo is de renovatie op een duurzame en volledig circulaire manier uitgevoerd. De binnendeuren zijn bijvoorbeeld hergebruikt bij een ander project en ook de tegelvloeren zijn hergebruikt. Alle installaties zijn high-end en duurzaam en dragen dan ook een A-label.” Daarnaast is er tijdens de renovatie ook aandacht geweest voor duurzaamheid en het welzijn van de uiteindelijke gebruiker, gewaarborgd in zowel een BREEAM en WELL label.

“Het gebouw maakt deel uit van de portefeuille van het Office Fund van Bouwinvest”, Cazimir Boon van CBRE. “Bouwinvest heeft CBRE gevraagd een ontwerp te maken voor de renovatie van het pand. Daarnaast hebben wij het hele proces begeleid van ontwerp tot duurzaamheidsadvies en van aanbesteding tot bouwdirectie en sitemanagement. Heembouw heeft de renovatie uitgevoerd en heeft BetonRestore vervolgens ingeschakeld voor de renovatie van de parkeergarage.”

Renovatie door BetonRestore

“Bouwinvest heeft ons gevraagd om het pand klaar te maken voor verhuur, naar de standaarden van vandaag en morgen te brengen”, aldus Boon. “CBRE doet tevens het technische en commerciële beheer van het pand. Na aanbestedingen zijn we met Heembouw in zee gegaan. Zij hebben BetonRestore erbij betrokken om de parkeergarage te verbeteren, vanuit hun expertise. Zo had de garage een hele oude vloer met scheurvorming in een onfraaie kleur. BetonRestore heeft de parkeergarage weer naar een hoger niveau weten te tillen, zeker ook door de vloer weer in ere te herstellen.”


Raymond Verhagen, Algemeen directeur BetonRestore: “We zijn er trots op dat we als partner een bijdrage hebben mogen leveren aan dit mooie project. Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Door mee te denken met de partners in dit uitdagende project hebben we een mooi eindresultaat neergezet.”


“BetonRestore heeft ook een adviesrol vervuld bij het renoveren van het Centre Court en de parkeergarage”, vertelt Icke. “De parkeergarage was niet echt meer van deze tijd. Een beetje bedompt, een donkere plek om te zijn. Daar trek je geen huurders mee, terwijl het toch de plaats is waar je dagelijks het eerste met het pand in aanraking komt. We hebben de parkeergarage opgeknapt en een luxe uitstraling gegeven. De architect van CBRE heeft gekozen voor een donkere vloeroppervlakte met witte parkeervlakken in plaats van andersom. Dit geeft een luxe, strakkere en moderne uitstraling. Op de vloer zijn duidelijke iconen aangebracht voor onder andere de elektrische laadpunten en motorfietsen. BetonRestore is aangetrokken om het ontwerp daadwerkelijk uit te voeren. Bouwinvest was actief betrokken in de planvorming en de afstemming met BetonRestore.”

Fasering

De fasering maakte het toch al uitdagende project lastiger. Tijdens het project is de parkeergarage namelijk gewoon in gebruik gebleven. “De parkeergarage is onder handen genomen terwijl de huurder de parkeergarage deels in gebruik had op laag -1. Aan de achterkant van Centre Court zijn tevens huurwoningen die onderdeel zijn van het complex, deze huurders moesten ook gewoon kunnen blijven parkeren.

Laag -2 was bijvoorbeeld voor driekwart in gebruik door bewoners. We hebben de parkeergarage toen in kwarten verdeeld en het werk op die manier kunnen uitvoeren. Waar je normaliter er vanuit kan gaan dat veel mensen overdag naar het werk gaan, bleken nu veel mensen thuis te werken in verband met de coronacrisis. Dan moet je ook nadenken over zaken zoals geuroverlast, routing, afvalstromen en dergelijke. Voor kantoren is dat vaak niet zo heel erg, voor woningen wel. Op dat punt hebben we ingezet op goede communicatie, anders krijg je dertig telefoontjes per dag over stank”, aldus Icke. “Als men weet wat er gaande is en hoelang de overlast duurt, dan accepteren ze dat doorgaans gemakkelijker. Communicatie en duidelijkheid is daarin heel belangrijk.”

De parkeergarage kent twee parkeerlagen, met een opgang binnendoor, die toegang geeft tot de kantoren. De entree vanuit de parkeergarage is compleet vernieuwd. “Dat was een bedompt hoekje met een gesloten karakter”, vertelt Icke “en moeilijk te vinden.” Door BetonRestore is signing aangebracht en de zichtbaarheid van de entree is verbeterd. Deze is nu voorzien van een grote glazen pui. Dat geeft een transparanter gevoel en voelt ook veiliger aan. Het pand en de garage kennen nu veel glas een hoogwaardige afwerking van eiken in combinatie met donker aluminium.”