Parkmobile is nu officieel EasyPark

dinsdag 24 januari 2023

Parkmobile, de parkeerapp die door drie miljoen Nederlanders werd gebruikt, zal vanaf nu transformeren in EasyPark. De allereerste Parkmobile-app kwam dertien jaar geleden op de markt. Na de overname van EasyPark Group in 2021 is is de migratie van het merk nu dan echt gestart.

De Nederlandse Parkmobile-app had met 5 miljoen downloads zo'n 3 miljoen actieve gebruikers en was daarmee de grootste parkeerapp in Nederland. Deze maand zal het merk verdwijnen en veranderen in EasyPark formerly Parkmobile. Vandaag gaat het app icoon over naar het logo van EasyPark. De app zelf zal ook veranderen, in de huisstijl van EasyPark. Voor gebruikers brengt dit echter geen zorgen met zich mee; de Parkmobile-app gaat vanzelf meer lijken op de EasyPark-app. In eerste instantie gaat dit om de uitstraling, geleidelijk aan ook de functionaliteit. Volgens Marius Koerselman, Country Director EasyPark Nederland is de overname vooral in gang gezet voor de uitbreiding van diensten in meer dan 20 nieuwe landen en steden. Want het zogenoemde zoekverkeer is niet alleen voor de automobilist zelf een opgave, ook steden zitten ermee.

2000: bellen voor een parkeerplaats

In 2000 is Parkmobile opgericht. Op dat moment kon je nog bellen met je mobiele telefoon om een parkeersessie te starten en te eindigen. In 2013 is de bekende Parkmobile app gekomen. De verdere ontwikkeling van smartphones en integratie met een auto zorgde voor een grotere groei. Maar innovaties als het gaat om parkeren staan niet stil. 

Marius Koerselman, Country Director EasyPark Nederland: “De laatste paar jaar zijn er interessante functionaliteiten toegevoegd. Denk aan kentekenherkenning bij parkeergarages en find and park. Dit is een functionaliteit die je in drukke binnensteden leidt naar een vrije parkeerplek. Daarnaast worden wij steeds minder afhankelijk van de app op je mobiel. Merken als Mercedes, Volvo, Polestar en Renault bieden EasyPark in hun nieuwe modellen al standaard via het dashboard aan.” Dit gaan ze doen aan de hand van historische en dus voorspellende data, maar ook realtime data wordt ingezet.

Echter, ook als je auto dat niet kan of als je als klant liever gebruik maakt van navigatie op je telefoon is EasyPark er voor je. De app gaat hetzelfde aanbieden als het systeem in je dashboard. 

Last mile

Functionaliteiten als de integratie van EasyPark in dashboards zorgen ervoor dat de last mile kan worden georganiseerd. Voor EasyPark houdt dat in dat de gebruiker wordt geleid naar de dichtstbijzijnde en beschikbare parkeerplaats tot de eindbestemming. In de toekomst kun je door de uitbreiding zelfs parkeerplaatsen reserveren: "Voor vliegen of hotels maken we al volop gebruik van plaatsreserveringen, terwijl we dat voor parkeerplaatsen nog maar weinig doen. Dit zorgt voor zekerheid voor de klant, waardoor de gebruikerservaring nog beter wordt" aldus Marius Koerselman.

EasyPark is een van oorsprong Noors bedrijf. In Noorwegen is meer dan de helft van alle auto's elektrisch. Parkeerplaatsen worden daardoor beïnvloed door de capaciteit van elektrisch laden. Daar wil EasyPark ook naar toe, ook al hangen daar wel een aantal regels aan vast. Zo ontstaat er een combinatie van parkeren en handhaven op de parkeerplaats. Via de app blijft er contact met de klant, zodat transacties automatisch stoppen wanneer de laadtijd erop zit bijvoorbeeld.