Toekomstbeeld Tour de Force: hier wil Nederland als fietsland heen

dinsdag 9 maart 2021

Henk Brink, voorzitter van de Tour de Force, presenteerde maandag samen met staatssecretaris Stientje van Veldhoven het Nationaal toekomstbeeld fiets op hoofdlijnen. Het plan bevat een eerste inventarisatie van mogelijke fietsinvesteringen in heel Nederland voor de komende jaren.

Het toekomstbeeld is een schets op hoofdlijnen hoe we in de toekomst kunnen verder bouwen aan Nederland als fietsland. De gemeenten, provincies en vervoerregio’s die zijn verenigd binnen Tour de Force, hebben de afgelopen maanden voor hun regio op een rijtje gezet wat er mogelijk is om een landelijk dekkend netwerk van hoofdfietsroutes met goede fietsenstallingen te realiseren.

Dat heeft een eerste inventarisatie opgeleverd, waarin voor enkele miljarden aan mogelijke investeringen opgesomd staan. Voor de aanleg van ontbrekende schakels van een landelijk dekkend hoofdfietsroutenetwerk staan op deze eerste groslijst voor 1 miljard aan mogelijke maatregelen tot en met 2025.

Uitdagingen in beeld

Brink en Van Veldhoven presenteerden het Toekomstbeeld op hoofdlijnen in Zwolle, waar ook de nieuwe fietsenstalling werd geopend. Het station in Zwolle is met deze stalling een voorbeeld van een station van de toekomst, waar reizigers snel kunnen overstappen en de fiets makkelijk een onderdeel van de reis is.

De kern uit het Nationaal Toekomstbeeld is dat iedereen snel en veilig moet kunnen doorfietsen in het hele land en goede fietsenstallingen op handige plekken, waar je kunt overstappen op andere modaliteiten, zodat iedereen in Nederland op tijd en gemakkelijk met fiets naar het werk of naar school kan en de fiets een aantrekkelijke optie is naast de auto en het openbaar vervoer. 

Henk Brink, voorzitter van de Tour de Force waarin 23 partijen samenwerken aan de toekomst van de fiets, zegt trots te zijn op de samenwerking: “Wij hebben nu in beeld waar de uitdagingen liggen. We zijn er klaar voor en moeten aan de slag om samen versneld te investeren in de fiets.”

Ook staatssecretaris Van Veldhoven is overtuigd van het belang van de fiets: “De komende jaren komen er veel huizen bij in ons land, vaak in de binnenstad. Dan is de fiets een ideale optie, maar ook daarvoor zijn investeringen nodig. Heel goed dus dat alle partijen gezamenlijk hun schouders eronder zetten om de potentie van de fiets nog beter te benutten.”

Hoe verder?

De komende tijd gaan de betrokken partijen met elkaar aan de slag om samen te kijken welke maatregelen het meest kansrijk zijn, en wat het meest prioriteit heeft. In het najaar verwachten ze met een nader uitgewerkt toekomstbeeld fiets te komen, als basis voor toekomstige investeringsbeslissingen. De primaire verantwoordelijkheid voor veel fietsinvesteringen ligt bij gemeenten, provincies en vervoerregio’s. Voor wat betreft het Rijk zijn beslissingen uiteraard aan een volgende kabinet.