Grote steden overwegen lokaal verbod elektrische deelstep

dinsdag 23 mei 2023

bron: Shutterstock

De elektrische deelsteps, populair in vele Europese steden, zijn momenteel nog illegaal in ons land. Echter, vanaf 2025 zullen deelstepjes hoogstwaarschijnlijk de Nederlandse wegen mogen betreden, terwijl ze momenteel nog illegaal zijn in ons land. Minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat heeft plannen om wetgeving te introduceren die elektrische stepjes legaliseert, wat een kans biedt voor deelmobiliteitsbedrijven Lime, Tier en het Nederlandse Dott om hun producten eindelijk in Nederland aan te bieden.

Desondanks kijken de grote steden nu al naar de mogelijkheid van een lokaal verbod. Uit een rondvraag van BNR blijkt dat ze terughoudend zijn en de elektrische deelstep liever niet zien verschijnen. Ondanks de toekomstige legalisatie lijken de meeste grote Nederlandse steden weinig enthousiast te zijn en bereiden ze zich voor op een mogelijk lokaal verbod.

Grote steden blijven voorzichtig

"Ze gaan hier in ieder geval niet de straat op", verklaart de woordvoerder van de Haagse wethouder mobiliteit Anne Mulder tegen BNR. De gemeente Amsterdam wil met minister Harbers in gesprek gaan om maatwerkafspraken te maken. "Het mag duidelijk zijn dat we ons nu al zorgen maken over de veiligheid op het fietspad vanwege de enorme drukte", aldus de woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst. Ook in Utrecht is men kritisch. Namens het stadsbestuur schrijft een woordvoerder: "De vraag is of de voertuigen van toegevoegde waarde zijn voor de mobiliteitsdoelstellingen van de stad." Alleen in Rotterdam is men niet uitgesproken negatief. De woordvoerder van wethouder Vincent Karremans geeft aan dat het Rotterdamse college "in gesprek wil blijven" met het ministerie om specifieke regels op te stellen.

Veiligheid en overlast

De gemeenten maken zich zorgen over de veiligheid op het fietspad. Het toenemende aantal voertuigen op de weg baart hen zorgen. Een overweldigende meerderheid van de Parijzenaars stemde vorige maand nog voor een lokaal verbod op de deelstep, die in de Franse hoofdstad voor veel overlast zorgt. In Nederland zijn er naar schatting al 150.000 steps in gebruik, zonder veel meldingen van ernstige ongevallen. Dit suggereert dat de overlast beperkt is, aldus voorzitter Peter Nieman van Legaalrijden.nl, een belangenvereniging voor steprijders.

Regels en handhaving als oplossing

Jochem Beunderman van de Dutch Organization of Electric Transport (DOET) is ervan overtuigd dat duidelijke regels en strenge handhaving beter zullen werken dan een totaalverbod. "Als je over de stoep rijdt, kun je worden aangehouden en een boete krijgen", stelt Beunderman. "Of je wordt van het huurplatform verwijderd als je een overtreding begaat."