D66 wil snel en meer laadpalen in Utrecht

dinsdag 21 augustus 2018
timer 2 min
Om elektrisch rijden meer te stimuleren in de stad Utrecht moet er sneller meer laadpalen worden geplaatst. Dat vindt coalitiepartij D66. Raadslid Maarten Koning vindt dat de oplaadcapaciteit vooruit moet lopen op de vraag naar elektrisch vervoer. Nu is het beleid nog te veel 'paal volgt auto'.

Koning maakt met partijgenoten een rondgang langs (toekomstige) gebruikers van elektrische auto’s en autodealers. Daarbij kregen ze vaak te horen dat Utrechters geen elektrische of hybride auto kopen, omdat er onvoldoende palen in de buurt zijn en het soms maanden duurt voordat een laadpaal geplaatst is. Het aantal laadpunten volgt nu minder snel de daadwerkelijke toename van elektrische auto’s.

 

Voor Utrechters met elektrische auto’s was het bovendien vaak onduidelijk of, en in welke gevallen, je een laadpunt aan je woning mag monteren en een kabel over de stoep mag leggen om je auto op te laden. Een ander knelpunt was dat laadpalen tevens gratis autoparkeerplekken zijn. Dit leidt er volgens D66 toe dat mensen hun elektrische auto soms veel langer gratis parkeren dan de laadbeurt van hun accu nodig heeft. En Dat ondermijnt de toegankelijkheid van laadplekken.

 

De partij heeft het college schriftelijke vragen gesteld. Zo wil D66 weten of het college vindt dat het uitgangspunt moet zijn dat er voldoende laadinfrastructuur is. Ook wil ze weten of het college ook vindt dat de oplaadcapaciteit voorop moet lopen op de vraag. En hoeveel aanvragen voor laadpalen er zijn afgewezen en waarom en hoe het aantal laadpalen in Utrecht zich verhoudt tot andere steden.

 

D66 doet een aantal suggesties om elektrisch vervoer te bevorderen. Zo stelt de partij ‘voorrang voor elektrisch’ voor: wie elektrisch rijdt, heeft een parkeer- en laadplek. Ook doet de partij de suggestie om in nieuwe woonwijken alleen nog elektrische (deel)auto’s toe te staan.

 

 

Lees verder

ZF versnelt elektrificatie met centraalmotor CeTrax

26 jul om 12:36 uur
In de elektrificatie van het busvervoer kiezen steeds meer busfabrikanten voor een elektrische aandrijflijn. ZF…
Lees verder »

Veelbelovend onderzoek en concrete handvatten rond inzet deelmobiliteit en hubs

20 jul om 14:06 uur
Hoe verleid je mensen om afscheid te nemen van hun auto? In hoeverre kan deelmobiliteit daarin een rol spelen? En…
Lees verder »

Subsidie elektrische bedrijfsauto's aangepast vanwege chiptekort

13 jul om 12:36 uur
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) is aangepast vanwege het aanhoudende chiptekort. Het…
Lees verder »

Startup werkt aan betere banden voor elektrische voertuigen

23 jun om 12:29 uur
De Britse EV-bandenproducent ENSO is geselecteerd voor de 2021-editie van Mobility Lab. ENSO’s missie is om betere…
Lees verder »

25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021

8 jun om 09:56 uur
Uit 65 aanmeldingen zijn 25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021. Zij gaan de komende maanden aan de slag…
Lees verder »

ACM: Duidelijke verbetering inzicht in kosten elektrisch rijden

1 jun om 12:24 uur
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op aanbieders van laadpassen voor elektrische voertuigen. De…
Lees verder »

Consortium gaat voor schaalsprong elektrisch rijden

1 jun om 09:21 uur
Een eMobility-consortium, bestaande uit negen bedrijven en kennisinstellingen, wil elektrisch rijden snel naar een…
Lees verder »

Nieuwe elektrische deelauto's voor Amsterdam

25 mei om 09:28 uur
Autodeeldienst SHARE NOW gaat de vloot in Amsterdam vernieuwen. De huidige vloot Smart Fortwo's wordt geleidelijk…
Lees verder »