Introductie van truck met waterstofverbrandingsmotor

donderdag 18 april 2024

Foto: Shutterstock

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstofverbrandingsmotor. Deze zogenaamde ‘MAN hTGX’ is een emissievrije aandrijfvariant voor speciale toepassingen, zoals het vervoer van zware goederen. Bovendien is de truck een milieuvriendelijk alternatief voor batterij-elektrische trucks. De productie wordt naar verwachting vanaf 2025 opgeschaald. 

Volgens Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Sales & Customer Solution, wil het bedrijf het vrachtvervoer over de weg CO2-vrij maken. “Dit soort voertuigen bieden op dit moment duidelijke voordelen ten opzichte van andere aandrijfconcepten wat betreft energie-efficiëntie en bedrijfs- en energiekosten." Hij verwacht dat de overgrote meerderheid van de klanten het beste kunnen worden bediend met trucks met batterij-elektrische aandrijflijnen. "Voor speciale toepassingen is echter waterstofverbranding of – in de toekomst – brandstofceltechnologie een zeer geschikte aanvulling", aldus Baumann. De H45-waterstofverbrandingsmotor is gebaseerd op de beproefde D38-dieselmotor en wordt met het gebruik van vertrouwde technologie geproduceerd in de motor- en batterijfabriek in Neurenberg. "Met de hTGX hebben we nu een aantrekkelijk product toegevoegd aan ons emissievrije modellengamma.”

Actieradius van 600 km

De waterstofaandrijving is bijzonder geschikt voor speciale transporttaken die een specifieke asconfiguratie vereisen of waarbij er geen ruimte is voor de batterij op het chassis. De truck heeft een hoog laadvermogen en een maximale actieradius van 600 kilometer. Bovendien kan de truck in minder dan 15 minuten worden 'volgetankt'. Met een uitstoot van minder dan 1 gram CO2/tkm voldoet de MAN hTGX aan de criteria van de nieuwe geplande CO2-wetgeving van de EU voor een ‘zero-emission vehicle’.

Emissievrij voertuig

“De nieuwe CO2-regelgeving op EU-niveau classificeert trucks met verbrandingsmotoren op waterstof als emissievrije voertuigen”, licht Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Research & Development, daaraan toe. Klanten in specifieke landen kunnen zo bijvoorbeeld van tolreducties profiteren. "Bij MAN in Neurenberg beschikken we over de meest innovatieve motortechnologie en we hebben tientallen jaren ervaring met het gebruik van waterstof als brandstof."

Testen

Het bedrijf ontwikkelt en test de waterstofmotor nu ook in een breed scala aan toepassingen voor op de weg en op het water. Zo is de motor bijvoorbeeld zeer geschikt voor toepassing in speciale voertuigen, zoals snowcats, voor voertuigen die op routes worden ingezet die niet geschikt zijn voor elektrificatie en voor graafmachines en kranen. Ook kan de motor ingezet worden in warmtekrachtcentrales, vooral als naast elektriciteit ook de opgewekte warmte kan worden gebruikt.