Elektrische auto’s: waar laad/t je ze?

maandag 7 januari 2019
timer 2 min
De verkeerskundige kant van de opkomst van de elektrische auto lijkt vooralsnog enigszins onderbelicht. Dat vindt de afdeling Verkeer en Vervoer van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI). Daarom organiseert het KIVI op 29 januari in Utrecht de discussiebijeenkomst 'Elektrische auto's: waar laad/t je ze?'.

Tijdens deze  bijeenkomst komen vragen aan de orde als:

  • Hoe ga je om met het beslag op parkeerruimte en vooral met de duur daarvan?
  • Wat weten we eigenlijk van het gebruik en de gebruikers van laadpalen? Hoe kan de (gemeentelijke) overheid als wegbeheerder het gebruik van parkeerplekken bij laadpalen sturen? En wel zodanig dat die plekken lang genoeg, maar ook niet langer dan noodzakelijk, door ladende auto’s in beslag worden genomen?  
  • In hoeverre kan en wil de stroomleverancier het laadgedrag beïnvloeden?  
  • Betekent een en ander een noodzakelijke verschuiving van ‘parkeerbeleid’ naar ‘stallingsbeleid’? Is er dan niet tevens (landelijk) beleid nodig om ervoor te zorgen dat bij nieuwbouw van woningen en kantoren voldoende laadinfrastructuur wordt gerealiseerd? Welke barrières moeten daarvoor worden weggenomen? 
  • Is verdergaande rijksbemoeienis wenselijk, bijvoorbeeld ten aanzien van de ontwikkeling en prijs van accu’s?  

 

Op de discussiebijeenkomst komen sprekers aan het woord die vanuit diverse invalshoeken (respectievelijk monitoring van gebruikers, netwerkbeheerder en gemeentelijke overheid) hun licht op deze vragen werpen: 

  • mw. ir. Simone Maase van de Hogeschool van Amsterdam, die binnen het project IDO-Laad (Intelligente Data-gedreven Optimalisatie laadinfrastructuur, http://www.idolaad.nl) verantwoordelijk is voor de monitoring van het gebruik van laadpalen in de Randstad, m.n. de G4-gemeenten en de Metropoolregio Amsterdam; 
  • dhr. Willem Alting Siberg, Thema-eigenaar Duurzame mobiliteit bij Enpuls (www.enpuls.nl), een bedrijfsonderdeel van de netwerkbeheerder Enexis; 
  • dhr. Floris van Elzakker, projectleider bij de gemeentelijke projectorganisaties Den Haag Elektrisch èn Utrecht Elektrisch.  

 

Aanmelding voor de discussieavond

  • Uiterlijk één week tevoren via de KIVI website met gelijktijdige overmaking van de deelnamekosten via IDEAL. 
  • Let op: het maximaal aantal deelnemers is 60.

 

Naam en contactgegevens voor informatie 

Lees verder

ZF versnelt elektrificatie met centraalmotor CeTrax

26 jul om 12:36 uur
In de elektrificatie van het busvervoer kiezen steeds meer busfabrikanten voor een elektrische aandrijflijn. ZF…
Lees verder »

Veelbelovend onderzoek en concrete handvatten rond inzet deelmobiliteit en hubs

20 jul om 14:06 uur
Hoe verleid je mensen om afscheid te nemen van hun auto? In hoeverre kan deelmobiliteit daarin een rol spelen? En…
Lees verder »

Subsidie elektrische bedrijfsauto's aangepast vanwege chiptekort

13 jul om 12:36 uur
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) is aangepast vanwege het aanhoudende chiptekort. Het…
Lees verder »

Startup werkt aan betere banden voor elektrische voertuigen

23 jun om 12:29 uur
De Britse EV-bandenproducent ENSO is geselecteerd voor de 2021-editie van Mobility Lab. ENSO’s missie is om betere…
Lees verder »

25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021

8 jun om 09:56 uur
Uit 65 aanmeldingen zijn 25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021. Zij gaan de komende maanden aan de slag…
Lees verder »

ACM: Duidelijke verbetering inzicht in kosten elektrisch rijden

1 jun om 12:24 uur
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op aanbieders van laadpassen voor elektrische voertuigen. De…
Lees verder »

Consortium gaat voor schaalsprong elektrisch rijden

1 jun om 09:21 uur
Een eMobility-consortium, bestaande uit negen bedrijven en kennisinstellingen, wil elektrisch rijden snel naar een…
Lees verder »

Nieuwe elektrische deelauto's voor Amsterdam

25 mei om 09:28 uur
Autodeeldienst SHARE NOW gaat de vloot in Amsterdam vernieuwen. De huidige vloot Smart Fortwo's wordt geleidelijk…
Lees verder »