Lopen, waarom zou je?!

maandag 26 september 2022
timer 2 min
""

 

Lopen is verschrikkelijk langzaam, vermoeiend en ook nog eens dodelijk saai. Of toch niet? Voor een prachtige boswandeling op zondagmiddag is een lage snelheid en fysieke inspanning niet zo vervelend natuurlijk, maar op een regenachtige ochtend van station naar je werk door de regen slenteren: dat is een ander verhaal! Dan wil je als voetganger graag zo snel mogelijk en zonder hinder op je bestemming aankomen.  

Hoewel steeds meer mensen doordrongen zijn van het belang van de voetganger, is het nog vaak een ondergeschikte modaliteit. “De voetganger die komt er wel!” lijken we als samenleving te vaak te denken. Maar vergis je niet: voetgangers nemen een steeds belangrijkere plek in onze samenleving in. De opgave voor woningbouw in binnensteden is groot, maar we kunnen niet allemaal overal met de auto (of zelfs met de fiets) komen. De toekomst kent een voetgangersrijke binnenstad! 

Wat betekent dit voor de inrichting van de openbare ruimte en het beheer en onderhoud daarvan? Hoe ontwikkel je comfortabele voetgangersroutes die logisch met elkaar verbonden zijn? En hoe kun je als gemeente anticiperen op extra voetgangersstromen bij evenementen of moeten we de stad als een dagelijks evenement zien? En hoeveel voetgangers heb je eigenlijk nodig om een gezellig drukke winkelstraat te creëren? 

Meten is weten….én voorspellen! 

Tijdens onze workshop gaan we in op de voetganger als volwaardige modaliteit én hoe de voetganger bijdraagt aan een levendige en economisch vitale binnenstad. Om de rol van voetganger goed op waarde te kunnen schatten heeft Movares de druktemonitor ontwikkeld. In combinatie met onze voetgangerssimulator ontstaan interessante inzichten. Tijdens onze workshop verkennen we het nut van de ‘drukte-data’ ten behoeve van de inrichting van de openbare ruimte, veiligheidsissues, mobiliteitsvraagstukken, economische vitaliteit en toerisme. 

De druktemonitor biedt inzicht voor het managen van drukte tijdens grote evenementen, maar is ook van toegevoegde waarde op “normale” dagen in kleine stadscentra. Wat zijn de effecten van comfortabele looproutes, het verruimen van terrassen of het verbreden van trottoirs in een bepaald gebied? Die inzichten zijn essentieel als een gemeente zich wil ontwikkelen van een autoluwe naar een voetgangersrijke stad. Op bovengenoemde thema´s is de druktemonitor een uitkomst. Zo kan er bijvoorbeeld een relatie kan worden gelegd tussen omzetgegevens van horeca en winkeliers en de drukte in bepaalde gebieden. De koppeling met nationale informatiebronnen als bijvoorbeeld de OV-chipkaart, neerslaginformatie en bezettingen van bijvoorbeeld fietsenstallingen levert verklaringen voor drukte. Zo kun je de drukte in een stad niet alleen monitoren, maar ook proactief bijsturen en handelingsperspectief creëren.  

Geïnteresseerd?  

Neem deel aan onze workshop en ontdek hoe de druktemonitor jou kan helpen!

Lees hier meer