OV-Bureau Groningen Drenthe zet in op waterstof

donderdag 25 juli 2019
timer 2 min
OV-Bureau Groningen Drenthe heeft opdracht gegeven voor de levering van waterstof, een waterstoftankstation en twintig waterstofbussen. De bussen worden in december 2020 in gebruik genomen.

Vervoerder Qbuzz heeft Van Hool uit België de definitieve opdracht gegeven voor de levering van 20 waterstofbussen. Shell Nederland heeft de aanbesteding voor het leveren van waterstof voor de bussen gewonnen en realiseert hiervoor een waterstoftankstation aan de Peizerweg in Groningen. De bussen en het waterstoftankstation worden in december 2020 in gebruik genomen.

Enorme stap

Gedeputeerde Fleur Gräper – van Koolwijk van Provincie Groningen en voorzitter van het OV-bureau is content met deze ontwikkeling. “Dit is een enorme stap. Hiermee komt het gebruik van waterstof als voertuigbrandstof uit de experimentele fase en wordt het één van de energiedragers waarmee wij gewoon productie draaien. We lopen hiermee voorop in Nederland en bevinden ons in de voorhoede in Europa. Dat willen we ook om onze ambities voor een nieuwe energietoekomst voor Noord-Nederland concreet te maken.

Streeklijnen

De waterstof-elektrische bussen hebben een actieradius van 350-400 kilometer. Tijdens de rit wordt waterstof omgezet in elektriciteit waarmee de elektrische aandrijving wordt gevoed. Het bereik, zonder tussentijds opladen, is beduidend groter dan dat van batterijbussen. Deze bussen kunnen daarmee goed worden ingezet in langere routes in de dienstregeling. De bussen rijden op streeklijnen in Drenthe en in Groningen.

Delfzijl

In maart werden voor de nieuwe concessie Groningen Drenthe plannen gepresenteerd. Toen werd al duidelijk dat Qbuzz met totaal 164 elektrische bussen gaat rijden. Daarnaast startte het OV-bureau en Qbuzz in december 2017 met een pilotproject in Groningen en Drenthe, waarbij twee waterstof-elektrische bussen rijden in de reguliere dienstregeling. Deze worden getankt in Delfzijl, met waterstof dat als restproduct vrijkomt bij Nouryon.

 

Dit artikel verscheen op OV-Magazine.