Vier keer zoveel laadpunten in Gelderland en Overijssel

dinsdag 10 juli 2018
timer 2 min
Het aantal laadpunten in Gelderland en Overijssel wordt de komende drie jaar verviervoudigd door de aanleg van 2250 laadpalen (4500 laadpunten) in de openbare ruimte. Overijssel krijgt voor 20 gemeenten 1150 laadpalen, Gelderland voor 23 gemeenten 1100. Vrijwel alle laadpalen gaan onderdeel uitmaken van een grote praktijkproef met slim laden die drie jaar duurt.

Er is geen prognose gemaakt over de mogelijke verdeling onder de gemeenten, aldus Everdien Gunsing, woordvoerder van de provincie Gelderland. De provincies Gelderland en Overijssel kunnen geen cijfers geven over de hoeveelheid openbare laadpalen die er in de provincies staan. Wel verwijzen ze naar de site oplaadpalen.nl  die aangeeft hoeveel openbare en semipublieke (bij bedrijven maar beschikbaar voor e-rijders/klanten) laadpalen er momenteel zijn.

Aanvragen

E-rijders in de 43 gemeenten, die geen eigen oprit hebben en een openbare laadpaal willen aanvragen, kunnen zich nu al melden via de website www.openbaarladen.nl. De provincies willen de gemeenten ook gaan helpen met het opstellen van een plankaart waar de openbare laadpalen het beste kunnen komen. Gunsing: “Het streven daarbij is om zo veel mogelijk aan te sluiten bij de bestaande kabelstructuur.”


De grote omvang van het aantal laadpunten heeft geleid tot de laagste prijs aan de paal in Nederland van 15 cent per kWh. De e-rijder betaalt zo per gereden kilometer 1/3 van de kosten voor fossiele brandstoffen. 

Praktijkproef

De provincies kiezen samen met de netbeheerders Enexis Groep en Alliander voor slim laden. Met slim laden kunnen elektrische auto’s sneller laden als duurzame energie uit zon en wind volop beschikbaar is. Volgens Harm-Jan Idema van Enpuls is de praktijkproef naar slim laden uniek in omvang en bijzonder met zoveel partijen die eraan meewerken. Gebruikers kunnen straks aangeven bij de laadpalen wat ze belangrijk vinden: duurzaam laden, snel laden of goedkoop laden. Door de omvang en de duur beschikken de onderzoekers straks over een schat aan data over het laadgedrag. Idema noemt nog een voordeel van slim laden: “Door meer gespreid over de dag te laden gebruiken we meer energie uit zon en wind en voorkomen we overbelasting tijdens de drukke uren.”

 

De winnaar van de Europese aanbesteding voor laadpunten is Ecotap. Dat bedrijf gaat in samenwerking met Allego na de zomer van start met aanleg, beheer en onderhoud van de openbare laadpalen in de deelnemende gemeenten.

Gelders gedeputeerde Peter Drenth ondertekent de eerste laadpaal.

Lees verder

Amsterdam Houthavens 108 slimme laadpunten rijker

15 jan om 14:36 uur
In de Amsterdamse Houthavens is het grootste slimme laadplein van Nederland gerealiseerd met 108 OSTRA-…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Fastned opent eerste snellaadstation bij REWE-supermarkt

16 dec 2020
Fastned heeft de eerste van een geplande reeks snellaadstations geplaatst bij Duitse REWE-supermarkten. Zo kunnen…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »

Elektrisch Rijden Monitor 2020: elektrische auto komt binnen bereik

8 dec 2020
ANWB presenteert de vierde jaarlijke Elektrisch Rijden Monitor. Dankzij aanschafsubsidie, dalende prijzen, meer…
Lees verder »

Locatie mobiliteitshub doorslaggevend voor succes

1 dec 2020
Mobiliteitshubs lijken de oplossing om steden ook in de toekomst leefbaar, gezond en bereikbaar te houden, vertelt…
Lees verder »

Impuls waterstofeconomie Gelderland: 10 waterstofbussen in de Achterhoek/regio Zutphen

25 nov 2020
Het college van Gedeputeerde Staten heeft besloten deel te nemen aan een Europees programma voor stimulering van…
Lees verder »

Thuiswerken. Een lust of een last?

24 nov 2020
Aan de ene kant: geen reistijd en een betere werk/privé balans. Aan de andere kant: het gemis van collega’s en…
Lees verder »