Waar parkeren we de fiets?

donderdag 19 november 2020

Er wordt steeds vaker gekozen voor duurzame vervoersmiddelen om van A naar B te komen. De fiets draagt, onder andere door de opkomst van de e-bike, steeds meer bij aan het verbeteren van de stedelijke bereikbaarheid en leefbaarheid. Fietsparkeren is hierdoor een belangrijk onderdeel geworden.

Het bouwen van fietsparkeerplekken wordt steeds crucialer, volgens Mario van Ginkel (salesmanager bij Triflex). ‘Fietsparkeren is op dit moment een trend en je ziet veel ontwikkelingen op dit gebied. Veel gemeentes worstelen met het autoluw maken van hun centrums. Neem Zwolle als voorbeeld: de auto wordt geweerd van de binnenring en parkeren wordt mogelijk gemaakt op de buitenring. Dit betekent dat veel mensen op de fiets naar de binnenstad gaan. Gevolg: men struikelt over fietsen op iedere willekeurige plek’, vertelt hij. 

Fietsparkeerdruk

Vaak staan er in voetgangerszones wel meer dan 20 fietsen tegen verkeersborden aan, dit geeft een zeer chaotisch straatbeeld. Van Ginkel vervolgt: ‘Enerzijds wordt het gebruikmaken van de fiets aangemoedigd, anderzijds wil de gemeente ervoor zorgen dat deze consternatie wordt tegengegaan. Door deze situatie ontstaan er steeds meer fietsparkeerplekken. In Tilburg is een ondergrondse fietsparkeerkelder gebouwd, om zo de fiets uit het centrum weg te halen. We zien een enorme groei in het bouwen van deze parkeerplekken en dit zal zich, zonder twijfel, de komende jaren door gaan zetten.’

Fietsparkeren maakt onderdeel uit van een beleidsvisie: het is belangrijk om te streven naar een gezonde samenleving, meer mensen op de fiets te laten gaan en er zo dus ook meer ruimte komt om de fiets te parkeren. ‘Ik woon in een gemeente waar het gebruikmaken van de fiets enorm wordt gestimuleerd. Bovendien zijn er genoeg fietsplekken, wat het ook makkelijk maakt om even de fiets te pakken’, vertelt van Ginkel.

Duurzaam en waterdicht beschermd

Bij het creëren van deze fietsplekken is het belangrijk dat ze voor jaren mee kunnen. Of het nou gaat om een begane grond, parkeerkelder of parkeerdak, Triflex biedt diverse duurzame oplossingen om fietsparkeren mogelijk te maken. De systemen zorgen dat zowel overdekte als open fietsparkeerplaatsen goed beschermd zijn tegen de belastingen die het moet verdragen. Bestand zijn tegen mechanische belasting, waterdicht, scheuroverbruggend, UV-bestendig en slijt- en stootvast zijn een aantal van de vele voordelen.

Lees verder

Parkeren onder zonnepanelen in gemeente Dronten

19 apr om 11:15 uur
Wethouder Van Amerongen van gemeente Dronten, gedeputeerde De Reus van provincie Flevoland en Erwin van Gemert van…
Lees verder »

Mobiliteit heeft ongekende weerbaarheid

14 apr om 16:33 uur
We zitten nog in de tweede lockdown. Het reisverbod is weer verlengd tot medio april, er is een avondklok en nog…
Lees verder »

1500 extra fietsparkeerplekken in Rotterdamse binnenstad

14 apr om 14:58 uur
In de Rotterdamse binnenstad moeten nog dit jaar 1500 tot 2000 extra fietsparkeerplekken gerealiseerd worden. Het…
Lees verder »

‘Ondanks scanauto’s zijn veldwerkers nog lang geen verleden tijd’

13 apr om 13:02 uur
“Vaak is de scanauto een doel, maar voor ons is het een middel.” Dat stelt Jacob de Vries van onderzoeksbureau…
Lees verder »

Data top 15, en dan?

12 apr om 16:20 uur
De Data top 15 is een term die momenteel veelvuldig de revue passeert bij onder andere gemeenten en andere…
Lees verder »

Arnhemse parkeergarage gaat op de schop

12 apr om 13:18 uur
De parkeergarage Rozet in Arnhem moet een ‘duurzame mobiliteitshub’ worden, met onder een zonnedak en veel ruimte…
Lees verder »

Provincie Gelderland werkt aan Handreiking Parkeernormen voor gemeenten

8 apr om 12:18 uur
De provincie Gelderland werkt samen met Ecorys aan een Handreiking Parkeernormen, in het kader van het Actieplan…
Lees verder »

“Zorgen dat fietsers kunnen dóórfietsen”

8 apr om 11:35 uur
Op initiatief van Goedopweg en de gemeente Utrecht heeft een pilot plaatsgevonden om de doorstroming voor fietsers…
Lees verder »