Waar parkeren we de fiets?

donderdag 19 november 2020

Er wordt steeds vaker gekozen voor duurzame vervoersmiddelen om van A naar B te komen. De fiets draagt, onder andere door de opkomst van de e-bike, steeds meer bij aan het verbeteren van de stedelijke bereikbaarheid en leefbaarheid. Fietsparkeren is hierdoor een belangrijk onderdeel geworden.

Het bouwen van fietsparkeerplekken wordt steeds crucialer, volgens Mario van Ginkel (salesmanager bij Triflex). ‘Fietsparkeren is op dit moment een trend en je ziet veel ontwikkelingen op dit gebied. Veel gemeentes worstelen met het autoluw maken van hun centrums. Neem Zwolle als voorbeeld: de auto wordt geweerd van de binnenring en parkeren wordt mogelijk gemaakt op de buitenring. Dit betekent dat veel mensen op de fiets naar de binnenstad gaan. Gevolg: men struikelt over fietsen op iedere willekeurige plek’, vertelt hij. 

Fietsparkeerdruk

Vaak staan er in voetgangerszones wel meer dan 20 fietsen tegen verkeersborden aan, dit geeft een zeer chaotisch straatbeeld. Van Ginkel vervolgt: ‘Enerzijds wordt het gebruikmaken van de fiets aangemoedigd, anderzijds wil de gemeente ervoor zorgen dat deze consternatie wordt tegengegaan. Door deze situatie ontstaan er steeds meer fietsparkeerplekken. In Tilburg is een ondergrondse fietsparkeerkelder gebouwd, om zo de fiets uit het centrum weg te halen. We zien een enorme groei in het bouwen van deze parkeerplekken en dit zal zich, zonder twijfel, de komende jaren door gaan zetten.’

Fietsparkeren maakt onderdeel uit van een beleidsvisie: het is belangrijk om te streven naar een gezonde samenleving, meer mensen op de fiets te laten gaan en er zo dus ook meer ruimte komt om de fiets te parkeren. ‘Ik woon in een gemeente waar het gebruikmaken van de fiets enorm wordt gestimuleerd. Bovendien zijn er genoeg fietsplekken, wat het ook makkelijk maakt om even de fiets te pakken’, vertelt van Ginkel.

Duurzaam en waterdicht beschermd

Bij het creëren van deze fietsplekken is het belangrijk dat ze voor jaren mee kunnen. Of het nou gaat om een begane grond, parkeerkelder of parkeerdak, Triflex biedt diverse duurzame oplossingen om fietsparkeren mogelijk te maken. De systemen zorgen dat zowel overdekte als open fietsparkeerplaatsen goed beschermd zijn tegen de belastingen die het moet verdragen. Bestand zijn tegen mechanische belasting, waterdicht, scheuroverbruggend, UV-bestendig en slijt- en stootvast zijn een aantal van de vele voordelen.

Lees verder

Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

25 nov om 13:43 uur
Weinig landen kennen zoveel fietsen per inwoner als dat van ons, we bezitten er gemiddeld zo’n twee per persoon.…
Lees verder »

Informatiegestuurd handhaven: scannen van openbare ruimte

24 nov om 14:56 uur
Tijdens het Parkeerbeheer Congres gaf Mattias Rouw van ARVOO een lezing over informatiegestuurd handhaven. Heb je…
Lees verder »

Fietsenwinkel Steelrides wint Rotterdamse circulariteitsprijs

24 nov om 12:55 uur
De Rotterdamse Fietsenwinkel Steelriders heeft de eerste Ster in Circulair ontvangen uit handen van wethouder Arno…
Lees verder »

Wie geschoren wordt, moet stil zitten…

24 nov om 09:24 uur
In deze blog willen we een gevoelig onderwerp benoemen: verborgen leed van parkeerexploitanten in coronatijd. Zij…
Lees verder »

Cycledata start pilot met Fiets Peloton herkenning/iVRI

12 nov om 11:39 uur
In de groene stad, de smart city van de toekomst, moeten vervuilende voertuigen zoveel mogelijk plaatsmaken voor…
Lees verder »

Met data inzicht in de stad

10 nov om 11:39 uur
“Wij zijn gespecialiseerd in het faciliteren van digitale parkeerhandhaving, in Nederland en daarbuiten”, vertelt…
Lees verder »

“Wij meten de werkelijkheid”

3 nov om 09:20 uur
Marc Witteveen is sinds begin dit jaar Managing Director bij fietsdata-specialist Cycle Data. “Hiervoor heb ik 13…
Lees verder »

Vloeren parkeergarage Hengelo weer tot in detail beschermd

3 nov om 09:10 uur
In bovengrondse parkeergarage De Beurs, nabij Schouwburg Hengelo, ontstond lekkage in de vloer doordat de…
Lees verder »