Deelnemers 'Auto van de Straat' krijgen zes maanden een elektrische deelauto

dinsdag 19 januari 2021

De bewoners van de Hindestraat in Nijmegen, de Groenendaalseweg in Renkum en de Mosterdhof in Westervoort krijgen een half jaar een elektrische deelauto ter beschikking. Deze straten hebben de wedstrijd 'Auto van de Straat' gewonnen, een initiatief van provincie Gelderland en Natuur & Milieu om autodelen te stimuleren. De straat waar de deelauto het meest gebruikt wordt, krijgt de auto nog eens zes maanden extra tot hun beschikking.   

De vertegenwoordigers van de deelnemende straten hebben inmiddels de sleutels in ontvangst genomen. De deelauto's zijn voor de deelnemers beschikbaar voor 2,50 per uur. Het doel van de proef is om mensen kennis te laten maken met autodelen én met elektrisch autorijden. 

Gedeputeerde Jan van der Meer: “Ik hoop dat voor veel mensen de kennismaking een hele positieve is. We moeten anders gaan reizen. Iedereen een eigen auto voor de deur of zelfs twee of drie is verleden tijd. Met goede wil en wat organisatie kun je zeker de tweede auto al besparen. Als we dan de ruimte die dit oplevert beplanten, jong en oud meer bewegingsruimte geven én  klimaatmaatregelen treffen, dan zijn we echt aan het bouwen aan de straten, wijken en steden van de toekomst.”

Dorien Ackerman, directeur campagnes van Natuur & Milieu: “Waarom zou je zelf een auto hebben als je deze 95% van de tijd niet gebruikt? En waarom gebruiken we openbare ruimte voor parkeerplaatsen, terwijl we er ook speelplekken, groen of een terras van kunnen maken? Door een auto te delen én elektrisch te rijden help je klimaatverandering tegen te gaan en je draagt bij aan de leefbaarheid en duurzaamheid van jouw buurt.”

Auto van de Straat

Met de actie 'Auto van de Straat' kunnen inwoners kennis maken met autodelen en elektrische auto's. Elektrische auto’s en een auto delen is beter voor het klimaat, luchtkwaliteit en de eigen portemonnee. Minder auto’s betekent letterlijk meer ruimte in de straat. En die ruimte is de komende decennia hard nodig voor andere zaken: meer bomen en beplanting voor verkoeling en voor het vasthouden van water. Meer groen om te zorgen dat vogels en andere dieren weer een plek krijgen. Meer ruimte ook voor decentrale opslag van energie in de toekomst of meer ruimte om te bewegen, te spelen en elkaar te ontmoeten. Zo wordt de straat weer meer van mensen en minder van de auto.  

 

Lees verder

Wegenwacht-leden kunnen kiezen voor e-bike als vervangend vervoer

3 mrt om 15:36 uur
De ANWB is een proef gestart waarbij wegenwacht-leden in een paar gemeenten kunnen kiezen voor een e-bike als…
Lees verder »

Vialis ontvang gunning verbeteren leefbaarheid en doorstroming Almere

22 feb om 10:50 uur
Vialis heeft de gunning ontvangen om de doorstroming en de leefbaarheid in de regio Almere te verbeteren. De…
Lees verder »

Elektrisch autogebruik Rotterdam flink in de lift

19 feb om 10:49 uur
Ondanks de afname van het totale autogebruik in Rotterdam in 2020, zit het elektrische autogebruik flink in de…
Lees verder »

Afstudeerder aan het woord: houden hubs ons bereikbaar?

17 feb om 10:10 uur
Nederlandse steden groeien en kampen met toenemend ruimtegebrek, terwijl in landelijke gebieden juist krimp…
Lees verder »

Hoe het de auto-industrie in 2020 verging

16 feb om 10:06 uur
RAI Vereniging en BOVAG voorzagen eind 2019 een verkoopaantal van maar liefst 425.000 nieuwe auto’s voor 2020.…
Lees verder »

Contract voor realisatie energieneutrale parkeergarage Universiteit Utrecht

8 feb om 14:22 uur
Op het Utrecht Science Park start Continental Car Parks met de bouw van een energieneutrale parkeervoorziening…
Lees verder »

MRA Elektrisch: gemeentelijke bijdrage openbare laadpalen vervalt

8 feb om 12:31 uur
Gemeenten uit Noord-Holland, Utrecht en Flevoland hoeven in 2021 geen eigen bijdrage op openbare laadpalen meer te…
Lees verder »

Geïsoleerde parkeerdaken boven leefruimtes

28 jan om 11:07 uur
Bij parkeren boven leefruimtes komt een hoop kijken en daarom stelt u hoge eisen aan het afdichtingsysteem. U wilt…
Lees verder »